Dnva frågor
- Varför måste man kunna upprepa experiment?
- vad har man diagramen till?
- Vad är en variabel?
- Vilken variabel har vi mätt ett flertal gånger i våra sockerexperiment?
- Vilka variabler brukar vi se till att de är samma när vi experimenterar med socker?
- Vad är empiri?
Svar:
1. För att det slutsatsen ska bli likadan varje gång.
2. För att det är lättare att läsa resultaten.
3. Alla fyra förutsättniingar man kan mäta kallas variabler.
4.
.
Labbration i Tisdags
Vi skulle ta sockerbitar i en bägare i kallt vatten och se hur lång tid det tog att blanda sönder sockerbitarna med en sked. Då tog Håkan varmt vatten i en burk och blandade med en diskborste. Det gick snabbare för Håkan för att sockerbitarna smälter snabbare i vamt vatten. Vi tog tid i grupperna. Håkan valde ut vilka tempraturer grupperna skulle ha. På slutet gjorde vi ett diagram om sockret.
Sand och salt igen
Håkan blandar sanden och saltet i vattnet.
Han sätter filtret i tratten, han sätter den i en e-kolv
Sanden var kvar i filterpappret.
Saltet är i vattnet.
Man kokar bort vattnet och saltet är kvar.
Han sätter filtret i tratten, han sätter den i en e-kolv
Sanden var kvar i filterpappret.
Saltet är i vattnet.
Man kokar bort vattnet och saltet är kvar.
Skilja på salt och sand av: Oskar SL, Jocke och Calle
uppgift: att få isär saltet och sanden i två olika högar när dem är blandade.
genomförande: vi kommer att blanda salt och sand och sedan häller vi i varmvatten och då flyter saltet upp till ytan och sanden stannar kvar.
resultat: det gick inte för oss att få isär det blandade saltet och sanden.
slutsats: Vi kom inte på någon lösning men vi hörde att man skulle koka vattnet och då funkade det.
genomförande: vi kommer att blanda salt och sand och sedan häller vi i varmvatten och då flyter saltet upp till ytan och sanden stannar kvar.
resultat: det gick inte för oss att få isär det blandade saltet och sanden.
slutsats: Vi kom inte på någon lösning men vi hörde att man skulle koka vattnet och då funkade det.