Labbrationer 5.3

5.3 Labb 1 Kallt vatten i ett glas.

Material: Bägare och kallt vatten.
Hypotes: Det kommer bli som bubblor som inte bubblar.
Genomförande: Jag häller upp vatten i en bägare och väntar på vad som ska hända.
Resultat: Resultatet blev precis som jag tänkt mig och bubblorna inuti innehöll gaser.
5.3 Labb 2 Bubblor i kokande vatten.

Material: Bägare, brännare, trefot, vatten och nät.
Hypotes: Jag tror att vattnet kommer börja koka och sen så kommer det komma upp några enstaka bubblor och sen börjar det ryka.
Genomförande: Jag hade en bägare med vatten och sen ställde vi den på kokaren.
Resultat: Jag hade rätt mede min hypotes.

5.3 Labb 3
Hur ändras volymen när isen smälter?

Material:
Mätcylinder, nål, vatten och en isbit.
Hypotes: Jag tror att vattnet kommer stiga för det blir ju mer vatten då.
Genomförande: Jag tog en mätcylinder och fyllde den med vatten sen tröck jag ner en isbit och då blev det mer eller det höjdes.
Resultat: Jag hade rätt med min hypotes, att det skulle stiga med vattnet.

Kommentarer
Postat av: Ida

Labb 3 var väl frågan vad händer när isen smälter? Du trycker ner en isbit i glaset och säger att din hypotes stämmer? Man ska väl först mäta vattennivån i glaset med en isbit i och sen vattennivån när isbiten smält? Så får vi se om din hypotes om vattennivån stiger stämmer!

2011-05-28 @ 02:41:06
Postat av: Anonym

Ne Calle gjorde rätt för han är bäst!

2011-05-30 @ 23:27:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0